730 667 887
marta.cydejko

ul. Lanciego Franciszka Marii 14 lok. 118
02-792 Warszawa

URSYNÓW

Poradnik przedsiębiorcy

Własna firma – krok po kroku

Jeśli chcą Państwo założyć firmę, zwykle mają gotowy i pewny pomysł na biznes. Trzeba pamiętać, że to jednak dopiero połowa zwycięstwa na rynku. W Polsce bardzo trudno odnaleźć się w biurokratycznej maszynie urzędów i instytucji.

Jednak dla chcącego – nic trudnego. Oprowadzimy Państwo po krętej drodze do sukcesu. Tymczasem przedstawiamy skrócony poradnik zakładania działalności.

Etap 1. – Początek

Należy dokonać wyboru formy prawnej Państwa firmy. To zależy od tego, jaką działalność chcą Państwo prowadzić:

  1. Jako indywidualna osoba fizyczna – potrzebny jest wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wystarczy zgłosić działalność w urzędzie gminy lub urzędzie miasta.
  2. Jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka osobowa – tutaj sprawa przedstawia się bardziej skomplikowanie:
    • należy zawrzeć umowę spółki, następnie powołać zarząd (na mocy specjalnego aktu notarialnego),
    • po pobraniu opłaty notarialnej i skarbowej przez notariusza należy wnieść udziały, które utworzą kapitał zakładowy,
    • po tym można wpisać spółkę do rejestru sądowego przedsiębiorców, prowadzonego przez sąd gospodarczy.

Etap 2. – Biurokratyczne formalności

Po zgłoszeniu firmy w Wojewódzkim Urzędzie Statystycznym i otrzymaniu numeru REGON należy otworzyć konto rachunkowe w banku. Dzięki temu urzędy i instytucje mogą przejrzyście kontrolować, czy wszystkie zyski pochodzą z legalnych źródeł. Dopiero teraz można zgłosić obowiązek podatkowy we właściwym miejscowo Urzędzie Skarbowym. Konieczne należy przedłożyć:

  1. informację o rachunku bankowym,
  2. umowę spółki (jeśli taką się założyło),
  3. zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
  4. odpis z rejestru handlowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,

Trzeba również zadeklarować wybór formy opodatkowania i sposobu prowadzenia ewidencji podatkowej. Do tego dochodzi jeszcze rejestracja w zakresie podatku od towaru i usług (VAT) i podatku akcyzowego.
Niedopełnienie któregoś z obowiązków grozi poważnymi konsekwencjami prawnymi!

Etap 3. – Długi maraton po instytucjach.

Należy zgłosić osobę prowadzącą działalność oraz złożyć odpowiednie dokumenty do odpowiednich instytucji – wszystko w zależności od rodzaju organu państwowego. Oto one:

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (zawsze),
  • Twój Ubezpieczyciel (opcjonalnie),
  • Państwowa Inspekcja Handlowa (opcjonalnie),
  • Komenda Straży Pożarnej (opcjonalnie),
  • Państwowa Inspekcja Sanitarno-Epidemiologiczna (opcjonalnie),
  • Inspektor Nadzoru Budowlanego (opcjonalnie),
  • Państwowa Inspekcja Pracy (opcjonalnie),
  • Inspektorat Ochrony Środowiska (opcjonalnie),
  • zakłady gazowniczy i energetyczny (opcjonalnie),
  • zakład zajmujący się wodociągami i kanalizacją (opcjonalnie),
  • zakład zajmujący się telekomunikacją (opcjonalnie).

Jeśli odpowiednie informacje nie zostaną dostarczone, wtedy działania Państwa firmy mogą być nielegalne. Ale jeśli prowadzisz małą działalność przy swoim biurku, to nie przejmuj się – ten punkt (poza ZUS-em) Ciebie nie dotyczy!

Poza tym gdy za partnera masz dobre biuro rachunkowe z Warszawy BAFFIN, nie musisz martwić się o listę instytucji do odwiedzenia. Skontaktuj się, a oprowadzimy Ciebie po krętej drodze prosto do sukcesu.

Zadzwoń, tel. 730 667 887.